WSTĘPNIAK:
Obiecanki – cacanki, TS – owi radość. W poprzednich numerach obiecaliśmy wyciąg z ustawy antypirackiej, komiks z pobytu Naczelnego, Kopalnego i prof. Dżemika w górach, comiesięczne opowiadanie i parę innych rzeczy, których opinia publiczna zdążyła na szczęście zapomnieć. Nasza wina. Jako usprawiedliwienie prosimy potraktować wyjątek z oświadczenia jednego z członków Triumwiratu: „Sytuacja zmienia się w tak gwałtownym tempie, że nie wiem czy tu jeszcze pracuję.”
Ponieważ jednak równowaga w przyrodzie musi być zachowana dotrzymujemy obietnic, których nie składaliśmy, a w szczególności: rusza loteria TS, nagrody w konkursach będą liczniejsze i bardziej a (bs) trakcyjne, a BROMBA redaguje drobne wieści różnej treści o konsolach. Konkrety w środku numeru. Zgodnie z sugestiami Czytelników (!) zawartymi w ankiecie zmieniamy też papier!
Przechodząc do personaliów należy nadmienić, że rozpad spółki autorskiej Alex&Gawron stał się faktem. Cała sprawa okryta jest ścisłą tajemnicą, toteż nie mogę napisać, iż mimo rozwodu ich teksty będą podpisywane tak jak dawniej. Okres półrozpadu spółki wyniósł miesiąc. W międzyczasie Emilus nawiązał kontakt z “Magią i Mieczem”. Boimy się, żeby nie zaczął używać tych rzeczy w Redakcji. Wystarczyła mu bowiem goła ręka, by w chwili silnego wzburzenia wycisnąć sok z dyskietki 3, 5”. Wisi na honorowym miejscu (na razie dyskietka).
W polityce tymczasem ożywienie. Nowe gry w pirackich kopiach przychodzą na giełdę sprowokowane bezczynnością aparatu ścigania, a nowe firmy wchodzą na rynek zachęcone nowym prawem. Ostatnio nawet dystrybutorzy i sprzedawcy gier postanowili się policzyć, organizując w tym celu targi (Katowice 15 – 17.04.). Będziemy, zobaczymy, opiszemy i postaramy się być obiektywni aż do bólu, dostarczając z nich w przyszłym miesiącu FULL PLAYABLE DEMO.
Podpisał Triumwirat zredukowany
Emilus & Sir Haszak (wszyscy wbrew pozorom zdrowi)
GRY:
Blake Stone (PC)
Bloodnet (PC)
Companions of Xanth (PC)
EON (C64)
F-14 Fleet Defender (PC)
Kyrandia II (PC)
Lethal Tender (PC)
Loaded Brain (Atari XL/XE)
Mayhem in Monsterland
Microcosm (PC)
Pinball Fantasies (PC, Amiga, Atari ST)
Pyramid (Atari XL/XE)
Raptor (PC)
Rolling Ronny (C64, Amiga, Atari ST)
Sam & Max Hit the Road (PC)
Syndicate (PC, Amiga, Atari ST)
Wilson Pro Staff Golf (PC)
Wizard (PC)
Włóczykij (Atari XL/XE)
JEST TAKTYCZNIE:
Detroit (PC)
Air Lines (PC)
Star Lord (PC)
Cywilizacja (Atari XL/XE)
Carriers at War II (PC)
PRZEGLĄD RPG:
Betrayal at Krondor (PC)
Elder Scrolls Arena (PC)
Elvira II (Amiga, PC, Atari ST)
Eye of Beholder (Amiga, PC, Atari ST)
Space Hulk (Amiga, PC, Atari ST)
Lands ot Lore (PC)
NINTENDO (4 tytuły)
KONSOLOWY ŚWIAT
STARE ALE JARE:
Uridium (Atari ST, C64, Spectrum, PC)
PUBLICYSTYKA:
ECTS 1994
Test Joy’i
RPG? Co to za zwierz?
PRZEGLĄD RPG:
Witajcie mężni wojowie, brutalni barbarzyńcy, piękne księżniczki, tajemniczy magowie, brodaci krasnoludowie, szybcy elfowie, no i babcia też.
Witam Was wszystkich starym krasnoludzkim pozdrowieniem: “Barak Khazad! Khazad aimenu! “
Każdy kto ma choć trochę wspólnego z literaturą fantastyczną, musiał słyszeć o grach fabularnych (RPG – Role Playing Game). Gry te sprawiają, że zwykły szary człowiek, przemienia się, dzięki swojej wyobraźni, w kogo tylko zapragnie. Może być rycerzem, smokiem, czarownicą, hobbitem, wampirem, cyborgiem, robotem, i wieloma innymi.
Gry te nie ograniczają się tylko do świata fantasy, ale także do przyszłości, wojen gwiezdnych, świata cyborgów, oraz czasów teraźniejszych.
Gry fabularne to przede wszystkim wczuwanie się w jakąś postać i prowadzenie jej w świecie kreowanym przez niejakiego Mistrza Gry. Więcej na ten temat dowiecie się na stronie 16 (RPG? Co to za zwierz?).
Jak co numer mamy przegląd gier jednego typu. Tym razem są to gry RPG. Mimo wszystko co dzieci i ryby mówią, gatunek ten dość mocno zadomowił się w grach komputerowych i jeszcze długo będzie siedział zapierając się pazurami, skrzydłami, mieczami i magią.
Przez kolejne kilka numerów TS, postaram się opisać najlepsze gry tego gatunku i niestety, głównie z braku miejsca, będą to tylko wypunktowane cechy charakterystyczne poszczególnych gier.
Oto co kryje się pod poszczególnymi punktami.
1. Krótki opis systemu, w jakim rozgrywana jest gra. Chodzi o współczynniki, rodzaj magii, oraz świat w jakim nasz bohater będzie działał.
2. Sposób tworzenia postaci. Wybór, losowanie współczynników, i inne.
3. Scenariusz gry. Opis i krótkie uwagi.
4. Grafika.
5. Muzyka.
6. Ocena z krótkimi uwagami. Ocena jest procentowa, a skala jest od 0 do 100 procent.
Wasz wieczny nieśmiertelny bajarz EMILUS